Thursday, June 25, 2009

Akan Kumiliki


huhuhuuuu...akan kumiliki juaaaa...bila????tungguuu....

Wednesday, June 24, 2009

Pengalamanku...

Rupanya sukar jugak nak jadi guru ek...rase macam nak terus balik jerr...tak sanggup nak menghadapi praktiukm..sebelum datang bukan main berkobar-kobar...tup-tup bila di dunia sebenar haaaaaaa baru ko tau....wakakaakaaaa...bangun..bangun dr tidur yg lenamu...ayuh buka langkahmu kerna perjalanan yang jauh bermula dengan langkah yang pertama...so tunggu apa lagi...cakap bkan main lagi nak jd guru yang hebatlah...membina anak bangsa jadi cemerlang lah....oooiiiii klu dah patah semangat mcm ner nak jana itu semua....cakap biar serupa bikin lah...jangan jadi hipokrit, kata tak suka hipokrit..
segala rintangan itu hanya cabaran...bukankah itu pegangan??????iishhhh sajer jer ek...tabahlah dalam mengharungi segala dugaan hidup...kerana Allah akan menguji setiap hamba-Nya..lagi tabah orang itu, lagi besarlah ujian yang diterimanya...kerana Allah memang tahu kemampuan hamba-Nya menghadapi itu smua..jadi nape nak susah hati...percayalah kerana Cinta dan Kasih Allah itu tulus dan suci...

Keseronokan dalam penderitaan….Penderitaan dalam keceriaan…

Hari ini bertolak ku ke Sri Aman…hatiku terasa sayu dan pilu bila terkenang memori-memori indah tika bersama teman-teman di IPGMKTAR…kini bermula kamus hidup baru, rentetan jalanan yang penuh liku yang harus ditempuhi onak dan ranjaunya…pahit getir telah kuhadapinya dengan tenang dan redha…

Huhhhhh sungguh tidak terduga dek akalku..betapa hebatnya penangan kronologi perjalanan ku ke Sri Aman..bermula dengan sejarah yang penuh bermakna menjadikan pengalaman yang amat berharga dari sejongkong emas, berjuta wang…pengalaman yang kuperolehi sesungguhnya tidak dapat kubayar dengan wang ringgit…pengalaman inilah yang lebih mendewasakan dan mematangkan pemikiranku mengenai erti dan nilai perangai sebenar manusia..untuk peringatan berhati-hatilah dengan manusia..kerna kadang kala merkea hanya berkawan untuk kepentingan diri mereka sendiri…aku sudah terkena…huhuhuu..renung-renungkanlah..ibarat kata Nabil “Lu pikirlah sendiri”..haa piker-pikirkanlah yeee….

Di mana pendengar-pendengar setia aku…oh rupanya mereka pun ada kehidupan mereka sendiri…betullah orang kata yang baik itu hanya sementara sahaja akan hadir dalam hidup kita…justeru hargailah mereka-mereka yang hadir dalam hidupmu sebagai penyeri walaupun hanya seketika… tika begini aku teringat teman baikku c.sue & Adah…jutaan kasih yang tidak terhingga buat sahabatku yang sangat memahamiku.. serta buat “rumetku” tq so muuaaahhh….

Saturday, June 20, 2009

GURU PEMBINA NEGARA BANGSA



Bersedia melangkah megah
Walaupun sukar baktiku curah
Demi mu ibu pertiwi
Sumpah ku lafaz janji kukota

Berikrar eratkan bangsa
Kukuhkan cinta kepada Negara
Berjasa terus berjasa
Menyebarkan ilmu tiada batasnya

Guru Pembina Negara Bangsa
Gagah perjuangkan visi Negara
Bangunkan jiwa yang pelbagai rupa
Demi agama dan nusa tercinta

Guru Pembina Negara Bangsa
Tetap Unggul senadakan suara
Sehaluan menggapai matlamatnya
Cemerlang dan gemilangkan Malaysia


Pencipta Lagu : Khairulrizam bin Khalid

Pencipta Lirik : Ili Nurbahirah bt Baharudin

Pengubah Muzik : Marzuki bin Tambi


Kusuka lagu ini...sangat suka...pembakar semangat...

Friday, June 19, 2009

Ada Apa Dengan Cinta???


Kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan cintanya..tidak mustahi cinta akan datang kembali kepada orang yang masih mempunyai harapan, walaupun telah berulang kali dikecewakan dan disakiti.

Kenapa ini terjadi????? kerana mungkin Tuhan inginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu orang yang tepat, justeru kita harus mengerti dan berterima kasih atas kurniaan itu dan anggaplah kita yang paling bertuah.

Memang menyakitkan apabila mencintai seseorang yang tidak mencintai kita, tetapi lebih menyakitkan apabila tiada keberaniaan untuk menyatakan cinta kepada orang yang kita cintai.

Cinta pertama adalah kenangan. Cinta kedua adalah pengajaran. cinta seterusnya adalah keperluan, kerana hidup tanpa cinta ibarat masakan tanpa garam. Oleh itu, bajai lah cinta yang dianugerahkan agar ianya terus mekar dan wangi sepanjang musim.

Tak usah sebut pasal cinta jika kamu tak amik kisah, tak perlu bercakap ttg perasaan jika ia tiada dihatimu, tak perlu bercakap tentang pengalaman cinta,jika kamu tak pernah mengalaminya…kerana cinta sesuatu yang mengasyikkan yang boleh menghilangkan kewarasan fikiran. Ramai orang mengatakan cinta itu buta, yang sebenarnya cinta itu tidak buta, yang buta adalah orang yang tidak tahu menilai erti cinta. Percayalah cinta itu juga indah jika pandai menghayatinya…Apapun jangan biarkan cinta menguasai kita, biar kita yang menguasai cinta…

Dengan itu ada yang mengatakan….

“Bukan laut namanya jika air tidak bergelombang. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak terluka. Bukan kekasih namanya jika tidak pernah rindu dan cemburu”

CINTA ADALAH KURNIAAN ILLAHI…MENGAPA MESTI DIBENCI??? YANG HARUS DIBENCI ADALAH KEPALSUAN…BUKAN CINTA kerana Cinta Itu Nikmat Tapi Awas
Cinta dan Cita-Cita…anggaplah cinta itu cerita dan cita-cita itu cahaya, ambillah cahaya untuk membaca cerita. Justeru, capailah dulu cita-cita sebelum cinta.

The best Novel

huhuuuu.... memang best giler novel Biarlah YM Berbicara... tht y lh duk ngadap laptop baca novel nie huhuhu.. blh gak amik idea utk siapkan novel aku hehehe...

sebenarnyer aku kebosanan dan ketensenan dengan member2 yg skrg dh tjuk prangai.. mereka dah pentingkan diri sendiri..xpelah arah tuju mereka, tapi klu susah sini jugak datangnyerr..apa punyer manusia aku pn xfham...bila senang lupakan kwn,bila susah terhengeh2lah cari...tapi nape aku msih melayan mereka..xpyhlah tolong mereka lg kan..susahkan diri jer, x igt ker mase ye senang ye tinggal aku... huhuuu..igat tu memang igt..sampai berderai air mata tanpa disedari..tapi pegangan aku 'lupakan segala kejahatan orang dan ingat segala kebaikan mereka' yang menguasai diri aku membuat aku xsampi ht xtolong mereka..sbb cuma satu pertolongan aku tidak kuharapkan balasan kerna kutahu balasan yang pasti kuterima di akhirat nanti..

moral of the story..banyakkan bersabar..itulah lumrah kehidupan, yang penuh dengan rona2 suka-duka yang menceriakan kehidupan kita sebenarnya...ingatlah semua itu adalah ujian daripada Allah..


Apabila kita memohon kekuatan kepada TUHAN, DIA memberikan kita kesusahaan dan uijan bagi kita tabah dan berani.

Apabila kita memohon kebijaksanaan daripada TUHAN, DIA mengurniakan masalah kepada kita untuk diselesaikan.

Apabila kita memohon kasih sayang daripada TUHAN, DIA mengurniakan yang bermasalah untuk kita bantu.

Apabila kita memohon bantuan kepada TUHAN, DIA memberi kita peluang.


Praktikum oh Praktikum


Matlamat dan impian ku hampir ke penghujung....
kini aku akan menempuhi alam praktikal
bermula 22 Jun - 18 Sept di SK Selepong Sri Aman...
syarat untuk memenuhi kriteria KPLI...

Nekadku demi mak dan ayah yang kukasihi
akan kubuat yang terbaik dari yang terbaik
moga dapat menjadi contoh dan pembakar semangat
kepada adik-adik yang kusayangi...
perjalanan masih kita jauh....

There was an error in this gadget