Friday, October 15, 2010

Pertandingan Mengarang Bahasa Melayu

15 Oktober 2010 - 7.30 - 8.30 pagi
Bertempat di perpustakaan SJK (C) ..........
Tajuk : Guru Kesayangan Saya
Peserta : Murid-murid Tahun 4

Tajuk yang simple dan cukup menarik...pendek kata mudah untuk murid mengolah ayatnya...namun ada juga yang tidak mampu membuatnya dengan baik...salah siapa??? tepuk dada tanya diri sendiri....pelbagai coretan yang ditulis oleh murid membuatkan ku ketawa sendirian, tak kurang juga ada yang cukup menyentuh hati...suka untuk aku menyalin semula karangan di dada blog ini...boleh dikongsi bersama...

Murid A  
"Guru kesayangan saya ialah Cikgu _______. Cikgu ______ ialah seorang guru yang bagus. Cikgu ____ sangat cantik dan hidungnya atas sepasang cermin mata. cikgu memakai tudung sangat cantik. Saya suka cikgu memakai macam ini.
     Saya sangat suka cikgu ini kerana pada saya tak tahu membuat buku latihan, cikgu akan mengajar saya. Pada saya tak tahu mengeja suku kata, cikgu akan mengeja untuk saya.
     Saya suka cikgu, cikgu kesayangan saya, saya berasa sangat gembira kerana saya mempunyai seorang guru yang baik."

Murid B
Semua orang mempunyai guru kesayangan. Begitu juga dengan saya. Guru kesayangan saya bernama ____________. Dia mengajar kami Bahasa Melayu.
     Dia mengajar kami dengan bersungguh-sungguh. Dia sangat baik dan tekun mengajar kami. Walaupun kelas kami itu degil dia tetap akan mengajar kami.
     Apabila cikgu ________ marah muka nak nampak serius dan dia akan merotan kami sehingga kami diam dan boleh mengajar kami dengan selesa.
     Di tengah itu cikgu suka bermain-main dengan ___________, dia adalah murid yang cikgu sukai. Pada hari kanak-kanak beliau sangat gembira kerana beliau disambut meriah. Selepas beliau selesai makan kami bergambar dengan cikgu. Dan selepas itu beliau pun pergi. Walaupun kami dimarahi oleh cikgu kami bahagia kerana marah bertanda nasihat.
     Apabila kerja yang diberi oleh beliau tidak siap beliau akan denda kepada mereka yang tidak siap akan kerja beliau.
     Walau apapun jua kami tidak akan mensia-siakan beliau. Kami berjanji akan membalas jasa yang dicurahkan oleh beliau. Kami sekelas akan berjanji kami akan mendapatkan A dalam peperiksaan Bahasa Malaysia. Janji kami akan ditunaikan.
     Kami bersyukur kerana dikurniakan guru seperti beliau. Janji terakhir kami iaitu akan bahagiakan beliau.

Begitulah sekadar perkongsian dan ketelusan murid dalam mengarang...yang sebenarnya yang perlu kita tahu...murid memang tidak pandai menipu jika kita bijak mengambil hatinya...



No comments:

Post a Comment